Spannende eerste winterranking gewonnen door Sander Meijvogel en Jos Stijnman!

De eerste winterranking van 2017/18 werd aangevangen met 24 deelnemers. Van de top-8 van de afgelopen zomerranking waren maar twee personen aanwezig, waardoor het dus zomaar een spannende ranking zou kunnen gaan worden. Daarnaast waren er ook nog een aantal nieuwe gezichten aanwezig.

Spannend werd het ook! Nadat de loting van de poulefase gedaan was, werd het al snel duidelijk dat het dicht bij elkaar zou gaan liggen in verschillende poules. De grootste slachtoffers waren uiteindelijk Ferry van Slingerland en Bryan Star, wat toevallig ook de eerdergenoemde twee personen van de top-8 van de afgelopen zomerranking waren.

In de winnaarsronde lag het dus helemaal open. Jan Twigt en Sander Meijvogel profiteerden hier het beste van door de finale te halen, die met de duidelijke cijfers 5-1 werd gewonnen door Sander.

De finale van de verliezersronde tussen Jan van Rijn en Jos Stijnman was een stuk spannender. Jan kwam in deze finale met 3-2 voor en leek op de overwinning af te stevenen, maar Jos wist dit knap om te draaien door uiteindelijk met 4-3 de verliezersronde te winnen.

Er zijn ‘maar’ vijf 180’ers gegooid, waarvan twee door Kees Zuijderduijn. Daarnaast zette hij ook nog de hoogste finish op zijn naam, de shanghai-20.

Na de afgelopen zomerranking zijn er een aantal regels gewijzigd qua puntentelling voor de totaalstand:
– Elke twee 180’ers die worden gegooid geven je één punt. Deze 180’ers hoeven niet op één avond gegooid te worden, maar over alle vijf de rankings. De 6 punten voor de meeste 180’ers komen te vervallen
– Elke 100+ finish levert je één punt op. Bij een 131+ finish zijn dit er twee. De 6 punten voor de hoogste finish komen te vervallen.
– In de poulefase krijgen de uiteindelijke groepswinnaars één punt.
– Als je een bye hebt in de eerste ronde van de winnaarsronde, betekent dit niet dat je gelijk de punten krijgt van de tweede ronde. Wordt deze tweede ronde partij verloren, dan krijg je alsnog de punten wat je normaal zou krijgen als je verliest in de eerste ronde. Win je de tweede ronde partij wel, dan krijg je gewoon de punten wat je uiteindelijk hoort te krijgen.
– Er kunnen geen punten meer ‘gekocht’ worden. Je zal dus mee moeten doen om punten te verdienen.

De top-16 na de vijfde ranking zal zich weer plaatsen voor de finaleavond op zaterdag 13 januari.